Wednesday, December 22, 2010

Physic on Center of gravity

Mangsa dakwa bas dipandu laju

IPOH 21 Dis. - "Bas dipandu laju". Itulah satu-satunya gambaran yang dapat difahami menerusi bahasa isyarat oleh seorang penumpang yang terselamat dalam tragedi bas persiaran mengorbankan 27 nyawa di Kilometer 15, Jalan Simpang Pulai- Cameron Highlands semalam

C2M heran sungguh sunguh kenapa di Malaysia ni bas dua tingkat di benarkan membuat perjalanan jauh melaui jalan jalan yang berliku.

1.Bas ini mempunya 'CENTER OF GRAVITY TERATAS".c OF g INI MENETUKAN KESETABILAN BAS.Lagi tinggi atau c of g nya. stability nya agak terancam apabila melaui corner2 yang banyak saperti di cameron highland.

2.Pengetahuan memandu bas begini perlu di awasi,Pemandu mungkin tidak paham tentang C of G.kalau tanya apa itu Center of Gravity pun sah dia ternganga besar.Ini masaalah physic.

3.Yang malaun sekolah tinggi di JPJ sepatut nya tahu tentang Center of gravity.Tapi,kenapa tidak di pantau di pejabat.

4.Operator sepatutnya di beri amaran atau tidak membenarkan bas serupa ini di beri laluan untuk ke COUNTRY SIDE.

5.Di LONDON,bas dua tingkat di benarkan untuk memberi perkhidmatan di bandar2 sahaja.Di Malaysia ,di gunakan untuk perjalanan jarak jauh.Apa exclusivity bas jenis  ini????

6.Ini menunjukkan pegawai pegawai di pejabat yang meluluskan bas jenis ini tak tahu tentang STABILITY..Pergi masuk sekolah balik dan belajar physic.



No comments:

Post a Comment